Wednesday 10 July 2013

Puasa dan Produktiviti


Puasa dan Produktiviti

Maaf la.. sebab lama tak menulis..beberapa ketika ini agak sibuk menyelesaikan tuntutan kerja yang bertambah. Musim bulan puasa ini.. ramai orang berkata produktiviti akan menurun ialah kerana badan letih sebab berpuasa, tekak kering sebab dahaga dan mata kutu sebab mengantuk. Ramai yang mengambil keputusan untuk bermalas-malas di pejabat dengan alasan berpuasa.
Sebenarnya ibadah puasa yang disyariatkan kepada kita amatlah ‘ringan’ cabaran yang didatangkan kepada kita jika dibandingkan pada zaman rasullullah dan sahabat yang terpaksa menghadapi peperangan pada bulan Ramadan seperti perang Badar, perang Tabuk, pembukaan kota Makkah dan peperangan di Andalusia dan banyak lagi.

Pada masa ini, kita hanya berperang dengan ‘hawa nafsu’ yang sering dapat mengalahkan kita contohnya :


1. Rambang mata di pasar Ramadan membeli segala kuih/-muih/lauk-pauk yang kesudahannya tidak dapat dimakan semuanya kerana dah kekenyangan meminum air berkole-kole

2. Galak membeli-belah untuk persiapan hari raya (terutama yang dapat bonusla) hinggakan semuanya wajib diganti baru walaupun ia masih elok dan utuh.

3. Berlumba-lumba mengadakan jamuan berbuka puasa untuk anak-anak yatim/golongan miskin dengan menayangkannya kepada semua wartawan majalah/suratkhabar untuk mendapat imej dimata masyarakat

4. Mencuba segala buffet Ramadan di semua hotel/restoran seolah-olah pengkritik makanan profesional

5. Bermain bunga api/mercun …duit tu korang bakar...kaya betul

Dan banyak lagilah..tak dapat nak senarai kat sini. Anyway, saya juga mengingatkan diri saya dan rakan-rakan semoga dapat meningkatkan amal dan produktiviti sepanjang bulan ramadhan dan seterusnya selepas itu.

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

0 comments :

Post a Comment